Een burn-out is een niet mis te verstane noodkreet van je hele systeem, van lichaam en geest. De boodschap die je krijgt is: tot hier en niet verder. Met een burn-out roept je lichaam je een halt toe. Je wordt letterlijk stilgezet.

De fut is eruit, de energie opgebrand. Je bent ontzettend moe. Met extra nachtrust of vakantie krijg je een burn-out niet onder controle. Om van een burn-out te herstellen moet je…geloof het of niet…aan het werk! Bij de psycholoog ga je met jouw klacht, je burn-out aan de slag.

Inspanning en voldoening

Niet iedereen die een burn-out krijgt maakt weken van 100 uur. Ook met een ogenschijnlijk overzichtelijke baan of zelfs zonder betaald werk te doen, kan je jezelf opbranden. De oorzaken van een burn-out liggen niet zozeer in de hoeveelheid werk die iemand verzet, of in het soort werk (opvoeding, vrijwilligerswerk, leidinggevende baan).

Waar het om gaat is dat de balans tussen inspanning en voldoening in orde moet zijn. Een mens kan zonder zichzelf te beschadigen bergen verzetten, zolang hij of zij er voldoende voor terugkrijgt. Als je te lang te veel werk verzet dat je te weinig voldoening geeft, ligt een burn-out op de loer. Energiebeheer en zingeving zijn allebei even belangrijk.

Een burn-out is het resultaat van een lange periode van disbalans tussen inspanning en ontspanning en voldoening.

Geen burn-out is hetzelfde

Van werk – op de zaak, of thuis, of bij de vereniging – kun je energie krijgen of uitgeput raken. Wat voor de één een droombaan is, kan voor de ander een nachtmerrie zijn. We zijn niet allemaal hetzelfde en hebben niet allemaal dezelfde behoeften en verlangens. We hebben niet allemaal dezelfde belastbaarheid. We willen niet allemaal precies hetzelfde in het leven.

Zo kan het gebeuren dat waar jij floreert in een bepaalde maatschappelijke rol, een ander kopje onder gaat in vergelijkbare omstandigheden. De balans tussen energiebeheer en zingeving is voor iedereen anders. Daarom is elke burn-out uniek en persoonlijk.

Werken aan een burn-out is daarom per definitie werken aan iets persoonlijks: hoewel de manier van herstellen van een burn-out voor veel mensen op elkaar kan lijken, is het belangrijk om naar jouw persoonlijke situatie te kijken. Waarom ben juist jij opgebrand? Welke disbalans is er nu in je leven?

De balans herstellen

Herstellen van een burn-out begint met het kijken naar de twee aspecten die uit balans zijn geraakt. Onderzocht moet worden waarom de werkdruk zo hoog opliep en wat daaraan te doen valt. Daarnaast moet je ontdekken wat echt belangrijk voor je is en waar je energie van krijgt. Pas als je herkent hoe de balans in jouw specifieke situatie is afgesteld, kun je gaan werken aan het herstellen van het evenwicht, voor nu en voor de toekomst.

Daarbij is opmerkelijk genoeg het devies om zo snel mogelijk weer aan het werk te gaan na een zo kort mogelijke periode van rust en niets-doen. Juist op de plek waar het probleem ontstond, kun je zien wat het effect is van de nieuwe inzichten die je tijdens de therapie hebt opgedaan. Weten dat de verandering die je doormaakt werkt in de echte wereld, dát geeft het vertrouwen dat je nodig hebt.

Is dit herkenbaar voor jou? Je kan altijd gerust een afspraak maken met Psycholoog Utrecht. Bellen kan ook naar: 030-2270090.